Zelf en Samen Leren
Op de Biekorf staat het kind centraal. Er wordt alle ruimte geboden voor de ontwikkeling van het individu, waarbij rekening gehouden wordt met verschillen in talent, tempo en temperament. Kinderen leren zelf keuzes te maken, beslissingen te nemen en ergens zelf verantwoordelijk voor te zijn. Om dit te ontwikkelen en te oefenen is er binnen de leeractiviteiten volop aandacht om kinderen zelfstandig te laten werken of zelfs geheel zonder leerkracht tot leren te laten komen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het samen met en van elkaar leren. Doordat er sprake is van interactie, kinderen het aan elkaar uit moeten leggen, kunnen ze discussiërend tot meer leerrendement komen. Op deze wijze leren kinderen ook omgaan met verschillen en elkaars talenten te waarderen. Zo versterken ze hun eigen leerproces én dat van de ander.
Om het samenwerken te bevorderen worden coöperatieve werkvormen ingezet. De werkvormen zijn zo opgezet dat elke leerling evenveel inbreng heeft. De kinderen zijn tegelijk actief en hebben elkaar nodig om de opdracht goed uit te kunnen voeren. Dit stimuleert verschillende vaardigheden, zoals: luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen. Bij coöperatieve werkvormen is dus niet alleen de lesstof belangrijk, maar vooral de samenwerking.